Podsuwaj dziecku książki, ogranicz oglądanie telewizji, zadbaj o zajęcia pozalekcyjne. Rodzice, którzy chcą, aby ich dzieci się doskonaliły powinni wybrać najlepszą metodę wychowawczą, a nie najłatwiejszą. Zbyt wielu rodziców ustępuje dzieciom, kiedy te wyrażają sprzeciw czy narzekają. Podobnie zbyt wielu rodziców wyciąga swoje dzieci z kłopotów, usprawiedliwia je lub ulega im w trudnych chwilach. Dzieci to długoterminowa decyzja, toteż rodzice powinni przestać podejmować decyzje o skutkach krótkoterminowych. Należy wziąć również pod uwagę następujące fakty:
1. Najlepsi uczniowie pomagają w domu. Już w przedszkolu dzieci powinny wiedzieć, co należy do ich obowiązków. Rodzicie powinni wyrabiać w nich poczucie odpowiedzialności, pomagać w prostych obowiązkach domowych (nakrywanie do stołu, sprzątanie swojego pokoju). Takie dzieci są lepszymi uczniami gdyż wykonywanie tych prostych czynności uczy je wytrwałości w wykonywaniu zadań i pomaga należycie sobie cenić swoją pozycję w klasie i społeczeństwie. Zdaniem większości, nauczycieli uczniowie wyróżniający się w klasie to ci, na których rodzice nakładają w domu obowiązki. Podobnie ważną rolę w odnoszeniu przez dziecko sukcesów szkole odgrywają inne cechy nabyte w rodzinie: dobre maniery i szacunek wobec wartości.
2. Konieczne jest stawianie wysokich wymagań. Nie chodzi o to by rodzice byli surowi i nieugięci, rzecz w tym, aby wiele od dzieci wymagali i odpowiednio reagowali na to. Aby konsekwentnie stawiali wysokie wymagania i odpowiednio reagowali na ich spełnienie lub niespełnienie. Słabe wyniki w nauce mogą być również wynikiem trzech czynników: absencji, braku zróżnicowanej lektury uzupełniającej w domu oraz zbyt częstego oglądania telewizji. Dlatego też, aby pokazać dziecku, że wymaga się od niego solidnej pracy można polecić rodzicom: • Wymagaj, aby twoje dziecko uczęszczało na wszystkie lekcje i nie spóźniało się, • Godzinę dziennie czytaj dziecku albo pomagaj mu w pracy domowej i wymagaj, by czytało przy tobie. Stwierdzono, że czytanie nawet tylko przez 10 min. dziennie daje dobre wyniki. Zadbaj o to by w domu było sporo różnej lektury. • Ogranicz oglądanie telewizji. Wymagaj, aby dziecko po szkole samodzielnie uczyło się, a jeżeli nie zadano mu pracy domowej niech czyta albo rozwija jakieś zainteresowania.
3. Zaangażuj się w życie szkoły swojego dziecka. Rodzice mają prawo i obowiązek, wiedzieć, co dzieje się w szkole.
4. Oceny to nie wszystko. Rodzice często powtarzają, że jeśli dziecko nie będzie miało dobrych wyników to nie pozwolą mu grać w piłkę, czy w zespole muzycznym. Jednak należy pamiętać, że zajęcia poza szkolne pozwalają wpoić uczniowi zasady pomocne w odnoszeniu sukcesów w szkole i życiu np. harcerstwo, uprawianie sportu, zajęcia artystyczne, pomagają w wyrabianiu charakteru dziecka i w rozwijaniu ważnych umiejętności takich jak: przewodzenie innym i rozwiązywanie problemów, których to umiejętności mogą nie mieć okazji nabyć w klasie.
5. Dzieci nie otrzymujące specjalnie wysokich ocen są najczęściej autorami najbardziej twórczych pomysłów. Piątki to nie wszystko. Klucz do powodzenia leży w tym, by pozwolić dzieciom indywidualnie się rozwijać i realizować zainteresowania.
6. Uczenie się nie zawsze jest przyjemnością – „nie należy chodzić na skróty” Trzeba wpoić dzieciom nawyk rzetelnej pracy, możliwe to jest wtedy, gdy je przekonamy, że nie zawsze jest to łatwe i zabawne. Złudne przekonanie wyrabiają w dzieciach programy telewizyjne nastawione na przyciąganie widzów szaleńczym tempem akcji oraz programy komputerowe zachwycające grafiką i efektami dźwiękowymi. W konsekwencji dzieci oczekuję, że wszystko zostanie im podane na dłoni i że będzie zabawne.
7. Przeznacz odpowiednio dużo czasu na zabawę i odpoczynek. Często się zdarza, że dzieci przeciążone zajęciami nabywają różnych nerwowych odruchów, jak np. chrząkanie, obgryzanie paznokci. Objawami stresu mogą być bóle brzucha, głowy i trudności ze snem. Zbytniemu stresowi może podlegać też dziecko, które przejawia nadwrażliwość, napięcie lub niegrzecznie odpowiada w sytuacjach, w jakich normalnie by sobie nie pozwoliło. Jak przeciwdziałać takim zdarzeniom? Dzieci więcej powinny bawić się na dworze, tak jak kiedyś wy, dorośli, grając w piłkę, w klasy czy bawiąc się skakanką. Musimy nauczyć dzieci jak się bawić, a nie tylko jak pracować i uczyć się. Dzieciom, które zbyt dużo siedzą w domu trudno jest w szkole zabrać się do pracy. Rodzice powinni więcej czasu poświęcać dzieciom na zabawę. Niekiedy boisko, czy krótka wycieczka rowerowa może być równie cennym miejscem do nauki jak klasa w szkole.
Z pewnością nie łatwo być rodzicem, który współpracuje z nauczycielem nad doskonaleniem dziecka. Ale sukces Twojego dziecka będzie za to największą nagrodą.
Opracowała: Agnieszka Wilkanowska
|